T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI
Web sitemizi ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.
Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.
Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.
Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.
Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;
İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.
Oturum Çerezleri (Session Cookies) |
Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır. |
Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:
Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresi ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.
Kanunun ilgili kişinin haklarını düzenleyen 11 inci maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.
Kaçakçılık suçları, toplumda yol açtığı maddi ve sosyal zararların yanı sıra, organize suç ve terör örgütlerine finans kaynağı olması, vergi kayıpları ile kamu maliyesine zarar vermesi açısından önem arz etmekte, uyuşturucu, tütün ve tütün mamulleri ile alkollü içki kaçakçılığı gibi bazı kaçakçılık türleri ise toplum ve insan sağlığını büyük oranda tehdit etmektedir.
Ayrıca, sürekli değişen ve gelişen teknoloji ile birlikte suçların çeşitliliği ve bu suçların işleniş yöntemleri de değişiklik göstermektedir. Ülkemizin sahip olduğu kaynak değerleri ile geniş bir biyolojik çeşitlilik deposu olma özelliğinde olması sebebi ile ülkemize özgü endemik bitki, çeşitli sürüngen ve kanatlı hayvan kaçakçılığı bu suç türlerine örnek olarak gösterilebilir. Bu kapsamda, yapılan yasal düzenlemeler, ihtisaslaşma, kapsamlı ve yoğun eğitim programları, teknolojik gelişmelerin takip edilmesi ve diğer kamu kurum ve kuruluşları ile yapılan müşterek çalışmalar neticesinde kolluk kuvvetlerinin kaçakçılık ve organize suçlarla mücadelede etkinliğinin artırılması hedeflenmektedir.
Jandarma Genel Komutanlığında kaçakçılık ve organize suçlarla mücadele (KOM) faaliyetleri, merkezde KOM Daire Başkanlığınca, illerde KOM Şube Müdürlüklerince, ilçelerde ise KOM Timleri vasıtasıyla profesyonelce yürütülmektedir.
KOM Daire Bşk.lığının Görevleri
Jandarma teşkilatının görev ve sorumluluk alanında her türlü kaçakçılık, mali, organize, uyuşturucu, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerinin aklanması, izlenmesi ve araştırılması ile suç unsurlarının bu suçları işleme olanaklarının ortadan kaldırılması maksadıyla;
- İstihbarat elde etmek, değerlendirmek, suçun men ve takibi amacıyla gerekli tedbirleri almak,
- Bilgi ve veri toplamak, bu bilgi ve verileri işlemek, tasnif etmek, analiz etmek, kıymetlendirmek ve yorumlamak,
- Gerektiğinde adli kolluk görevi ifa etmek, adli makamların bilgisi dahilinde operasyonlar düzenlemek veya düzenletmek,
- Tespit edilen suç ve suç şüphesini adli makamlara bildirmek, gerektiğinde soruşturma işlemlerini yapmak ve kovuşturma safhasında verilecek görevleri yerine getirmek,
- Kaçakçılık ve organize suçlarla mücadelede gerekli idari ve hukuki alt yapı eksikliklerini gidermek ve geliştirmek amacıyla mevzuat çalışmaları yürütmek,
- Personel, kadro, araç ve gereç yönünden ihtiyaçları tespit ve tedarik etmek üzere çalışmalar yapmak,
- 5607 sayılı Kanuna göre muhbir ve el koyanlara ikramiye ödenmesine ilişkin işlemlerin yapılmasını sağlamak,
- Adli makamların talepleri doğrultusunda suç ve suçlularla ilgili bağlantıları ortaya koymak maksadıyla analiz çalışmaları yapmak ve il birimlerine bu konuda destek sağlamaktır.
Kaçakçılık Suçları
Kaçakçılık Suçları Nedir?
Kaçakçılık sözlük anlamıyla; bir devletin yasalarına karşı gelerek yapılan ticaret, bir ülkeye gümrüğü ödenmemiş, yasaklanmış malı gizli olarak sokma veya gizli olarak sezdirmeden kaçırma işi olarak tanımlanmaktadır.
Bu bağlamda Kaçakçılık Suçları;
- Akaryakıt kaçakçılığı,
- Tütün ve tütün mamulleri kaçakçılığı,
- Alkollü içki kaçakçılığı,
- Kültür ve tabiat varlıkları kaçakçılığı,
- Oto kaçakçılığı,
- Canlı hayvan kaçakçılığı,
- Et ve et ürünleri kaçakçılığı,
- Şeker kaçakçılığı,
- Çay kaçakçılığı,
- İlaç kaçakçılığı.
- Gıda kaçakçılığı,
- Kozmetik ürün kaçakçılığı,
- Emtia kaçakçılığı,
- Diğer kaçakçılık suçları özel kanunlardaki adli cezayı gerektiren suçlardan oluşmaktadır.
Neden Mücadele Edilmeli?
Değeri altında satılan mal elde etme, mal ve malzemeleri yasadışı yollardan satarak elde edilecek kolay para kazanma arzusu; insanların kaçak mal almasına ve kaçakçılık suçlarına rağbet göstermesine neden olmaktadır.
Kaçak/sahte alkol ve sigara kullanımı, vergi kaybına yol açtığı gibi toplum sağlığına da zarar vermekte olup aynı zamanda kaçak/sahte alkol kullanımı vatandaşlarımızın hayatını kaybetme noktasına kadar uzanan üzücü olaylara da sebebiyet vermektedir.
Kaçak akaryakıt kullanımı, çevre ve insan sağlığına verdiği zararların yanı sıra önemli oranda vergi kaybına yol açmakta, standart dışı kaçak akaryakıt kullanılması sonucu meydana gelen trafik kazalarında araç yangınlarına ve vatandaşlarımızın can ve mal kaybına yol açmaktadır.
Tarihi eser kaçakçılığı, zengin bir kültür mirasına sahip ülkemizin kültür varlıklarının tahrip edilmesine yol açmakla birlikte, gelecek nesillerimizin bize emaneti olan kültür varlıklarının yok olmasına neden olmaktadır.
Kaçakçılık olayları, suç ve terör örgütlerinin önemli finans kaynakları arasında yer alarak örgütlerin devamlılığını sağlamakta, insanımıza ve toplumumuza terör eylemi olarak geri dönmektedir.
Kaçak ürünlerin kullanımı sonucunda, maddi zararların yanı sıra yaşanan sağlık sorunları ülke ekonomisine ek maliyet getirmektedir. Bu maksatla, suçlarla etkin bir şekilde mücadele etmek kolluk kuvvetlerinin yanı sıra her vatandaşın milli görevidir.
Kaçak ürünlerin kullanımı sonucunda, maddi zararların yanı sıra yaşanan sağlık sorunları ülke ekonomisine ek maliyet getirmektedir. Bu maksatla, suçlarla etkin bir şekilde mücadele etmek kolluk kuvvetlerinin yanı sıra her vatandaşın milli görevidir.
Mali Suçlar Nedir?
Mali suçlar denildiğinde; şiddet içermeyen, kişilerin ve kamunun önemli manada mali açıdan zarar görmesine neden olan, genellikle karmaşık nitelikte ve örgütlü olarak işlenen, maddi menfaat sağlayan suçlardır.
Bu bağlamda Mali Suçlar;
- Suç gelirlerinin aklanması,
- Parada sahtecilik,
- Vergi kaçakçılığı,
- Sınai Mülkiyet Kanunu’na muhalefet,
- Resmi ve özel belgede sahtecilik,
- Kıymetli damga ve mühürde sahtecilik,
- Haksız mal edinme, edinilen malı kaçırma ve gizleme,
- Nitelikli dolandırıcılık (TCK Md.158 d/e bentleri),
- Tefecilik, fiyatları etkileme, hileli iflas,
- İhaleye fesat karıştırma,
- Edimin ifasına fesat karıştırma
- Örgütlü olarak işlenen rüşvet, zimmet ve irtikap suçları,
- 6114 sayılı ÖSYM Kanunu’nun 10’uncu maddesinde yer alan suçlardan oluşmaktadır.
Neden Mücadele Edilmeli?
Ülkelerin ekonomisi, sosyal ve ahlaki yapıları ile kamu düzenleri üzerinde yarattığı olumsuz etkileri nedeniyle, gelişmiş dünya ülkelerinin mücadelede öncelik tanıdığı suç türleri arasında mali suçlar önemli bir yer tutmaktadır.
Sosyo-ekonomik ve kültürel nedenler, politik nedenler, coğrafi nedenler, yasal bir takım boşluklar, bazı önleyici tedbirlerin yetersizlikleri ve günümüz insanlarının güç ve paraya sahip olma hırsı da dikkate alındığında, mali suçlar bir taraftan başkalarının mali zararına yol açarken diğer taraftan bazı kişilere maddi yarar sağlaması yönüyle bu suça karşı mücadele her alanda verilmelidir.
Suç ve terör örgütleri yapacakları eylemlerde finans desteğine sürekli ihtiyaç duyduklarından, bu kapsamda yürütülen mali soruşturmalar neticesinde elde edilen kazanımlar, ülkemizin istikrarı ve geleceği açısından büyük önem arz etmektedir.
Bu bağlamda, KOM Daire Başkanlığı mali suçlar ile mücadele faaliyetlerini ulusal ve uluslararası düzeyde etkin bir şekilde sürdürmektedir.
Uyuşturucu Suçları ile Mücadele
Uyuşturucu Suçları Nedir?
Uyuşturucu veya uyarıcı maddeleri ruhsatsız veya ruhsata aykırı olarak imal, ithal veya ihraç etmek, uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanılmasını kolaylaştırmak, kullanmak için uyuşturucu veya uyarıcı madde satın almak, kabul etmek veya bulundurmak ya da uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanmak suçlarıdır.
Bu bağlamda uyuşturucu suçları;
- İmal ve Ticaret,
- Kullanmak İçin Satın Almak/Kabul Etmek/Bulundurmak,
- Kullanımı Kolaylaştırma,
- Kullanımı Alenen Özendirme
- Yasadışı Ekim suçlarından oluşmaktadır.
Neden Mücadele Edilmeli?
- Uyuşturucu, bütün dünyada hızla yayılan ve devletler açısından organize suç örgütlerinin küresel ölçekte rol aldığı bir sorundur.
- Terör örgütlerinin de beslendiği karmaşık yapısı nedeniyle uyuşturucu suçları, kontrol ve mücadele edilmesi oldukça güç bir olgudur.
- Terörizm olgusuyla mücadele aynı zamanda bu fiilleri işlenebilir kılan mali kaynakların kurutulmasıyla mümkündür. Birçok suç türü terör örgütlerine gelir sağlamak için kullanılırken, uyuşturucu imal ve ticareti suçları da bu gelir kalemleri arasında büyük bir yer tutmaktadır.
- Ülkemiz gerek Asya’da üretilen ve Avrupa’ya transfer edilen başta eroin olmak üzere afyon türevleri kaçakçılığında, gerekse Avrupa’da üretilen ve Asya’ya sevkiyatı yapılan sentetik uyuşturucu ve ara kimyasal kaçakçılığında transit ve hedef ülke konumundadır.
- Önemli bir halk sağlığı olan uyuşturucu ile mücadelede ilk hedef, uyuşturucu maddeye ulaşılabilirliğin engellenmesidir. Uyuşturucu bağımlılığı ile mücadelede temel amaç ise uyuşturucu madde ile hiç tanışmamış kişilerin korunmasıdır. Bu bağlamda gençlerimizin korunması büyük önem arz etmektedir.
- Uyuşturucu, toplumların bugününü ve yarınını tehdit eden, özellikle genç kuşakları esir alan çok katmanlı, çok boyutlu bir sorun haline dönüşmüştür.
- Bireyin ruh ve beden sağlığında açtığı derin yaralar yanında, toplum bünyesinde de tahribatlara neden olan uyuşturucu kullanımına bağlı asayiş sorunları, ekonomik ve sosyal sıkıntılar da artmaktadır.
- Türkiye’nin uzun yıllardır amansız bir şekilde mücadele yürüttüğü bölücü terör örgütü, yurtiçinde gerçekleştirdiği kanlı terör eylemlerini zehir ticaretinden elde ettiği kirli paralarla finanse etmektedir.
- Son dönemde bilhassa sentetik uyuşturucular konusunda ülkemiz hedef alınmış durumdadır.
Mücadeleye Sende Katıl
Uyuşturucu ve uyarıcı maddeler, yalnız bireylerin sağlık ve refahını ciddi bir biçimde tehdit etmekle kalmamakta, aynı zamanda toplumun ekonomik, sosyal, kültürel ve siyasal temellerine de olumsuz şekilde etki etmektedir. Uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanımının yaygınlaşması ve başlama yaşının giderek düşmesi, artan uyuşturucu veya uyarıcı madde türleri, maddeye ulaşımın kolaylaşması, iletişim çağının sağladığı olanaklar, özellikle çocuklar ve gençler arasında artan etkileşim ve bunun yarattığı özenme olgusu, uyuşturucu veya uyarıcı madde bağımlılığı ile toplum olarak etkin bir mücadeleyi zorunlu kılmaktadır. Bu nedenle herhangi bir şüpheli durumla karşılaştığınızda;
- 112 İhbar Hattını kullanarak, ihbarda bulunabilirsiniz.
- “Uyuma Mobil Uygulaması”nı kullanarak, (Google Play Store uygulaması https://play.google.com/store/apps/details?id=tr.gov.egm.uyuma veya appstore uygulaması https://apps.apple.com/tr/app/uyuma/id1434800146?l=tr linkinden) uyuşturucu suçlarına daha seri bir şekilde müdahale etmek amaçlanmaktadır. Mobil Uygulama Google Play Store veya Apple sanal mağazalarından ücretsiz olarak temin edilebilmektedir. Mobil Uygulama ile tek tuşla ihbarda bulunabilirsiniz.
- “Açık Kapı Projesi” ile (Google Play Store uygulaması https://play.google.com/store/apps/details?id=com.acikkapi veya appstore uygulaması https://apps.apple.com/tr/app/a%C3%A7%C4%B1k-kap%C4%B1/id1353803325?l=tr linkinden) vatandaşla en üst düzeyde iletişimin kurulması, taleplerinin etkin ve hızlı bir şekilde alınarak takip edilmesi ve sonuçlandırılması amacıyla oluşturulmuştur. Vatandaşlar taleplerini Valilikler bünyesinde oluşturulan Açık Kapı Masalarına bizzat başvurarak, e-Devlet kapısını veya Açık Kapı Mobil Uygulamasını kullanarak iletebilmektedir. 81 il valiliğinde ve Ankara, İstanbul ve İzmir illerinde toplamda 48 merkez ilçe kaymakamlığında Açık Kapı Birimleri bulunmaktadır.
- “Alo-191 Uyuşturucu ile Mücadele Danışma ve Destek Hattı”, uyuşturucu ile ilgili danışma ve destek hizmetlerinin doğrudan verildiği, kişiye uygun gerekli yönlendirmelerin yapıldığı, bu anlamda vatandaşların uyuşturucuyla mücadele kapsamında danışmanlık hizmeti alabilecekleri bir danışma ve destek hattıdır. ALO 191 sabit hatlardan ücretsiz aranabilmekte ve 7 gün 24 saat hizmet vermektedir. ALO-191 Uyuşturucu ile Mücadele Danışma ve Destek Hattı, önleme, tedavi ve rehabilitasyon mekanizmalarını destekleyecek güçlendirecek şekilde organize edilmiştir.
- “En iyi Narkotik Polisi; Anne” projesi ile ilgili, uyuşturucu suçlarından kadınların erkeklerden daha uzak kalması, madde kullanıcılarının büyük çoğunluğunun aile fertleri ile birlikte yaşaması, çocukların uyuşturucu kullandığından ilk olarak ve çoğunlukla annenin haberdar olması hususlarından yola çıkarak hazırlanan “En iyi Narkotik Polisi; Anne” kampanyası kapsamında anne ve anne adaylarına uyuşturucu ile mücadeleye yönelik eğitim faaliyetleri icra edilmektedir. Düzenlenen eğitimlere katılabilirsiniz.
Organize Suçlar ile Mücadele Şube Müdürlüğü
Organize (Örgütlü) Suç Nedir?
Bir suçun örgütlü olarak işlenmesi, suçu faili için kolaylaştırırken devlet için ise suçla mücadeleyi zorlaştırmaktadır. Kanun koyucu kamu güvenliği ve barışı temin etmek için suç örgütlerinin eylemlerinin cezasını ağırlaştırmış ve örgüt kurmayı da başlı başına bir suç olarak belirlemiştir.
5237 sayılı Türk Ceza Kanunu Kamu Barışına Karşı Suçlar bölümünde “Suç İşlemek Amacıyla Örgüt Kurma” eylemi bir suç olarak tanımlanmış ve cezai yaptırım öngörülmüştür.
5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun 220’nci maddesi “Kanunun suç saydığı fiilleri işlemek amacıyla örgüt kuranlar veya yönetenler, örgütün yapısı, sahip bulunduğu üye sayısı ile araç ve gereç bakımından amaç suçları işlemeye elverişli olması halinde, dört yıldan sekiz yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. Ancak, örgütün varlığı için üye sayısının en az üç kişi olması gerekir” fıkrası ile başlamaktadır.
Topluma Olan Zararları
Organize suç, halkın huzur ve barışını, hukuk devleti ilkesini, devletin güvenliğini olumsuz yönde etkileyen, bu nedenlerle ilgili tüm kurumların desteğiyle mücadele gerektiren bir suç türüdür. Organize suç örgütleri, korkutma ve sindirme gücünü elinde bulundurarak işlemiş olduğu suç faaliyetlerinde tehdit, cebir ve şiddet uygulayabilen, suç işlemeyi süreklilik haline getiren, belirli bir iş bölümü çerçevesinde hiyerarşik yapıya sahip olan suç gruplarıdır.
Hukuk devletlerinin vazgeçilmez ilkelerinden birisi de devletin ve bireylerin hukuksal değerlerinin karşılıklı olarak koruma altına alınmasıdır. Kamu güvenliği ve barışını sağlamış devletler üretim, eğitim ve sağlık başta olmak üzere kısa ve uzun vadeli yatırım ve uygulama hedeflerini başlatacak ve çağımızın kazanımlarını elde edeceklerdir. Kara paranın aklanması, uyuşturucu madde ticareti, haraç alma, bilişim yoluyla dolandırıcılık, yasadışı silah ticareti, her türlü kaçakçılık ve benzerleri gibi alanlarda faaliyet gösteren organize suç örgütleri bir yandan kamu düzenini tehdit ederken diğer yandan da büyük bir suç gelirine hükmederek devletlerin ekonomik gelişim planlarını sekteye uğratmaktadır.